torsdag 4. juli 2013

Hare -Lepus timidus- i hagen på Vollan



Igår, 3 juli, som også var vår 48 års bryllupsdag, så jeg 3 bittesmå harebarn i gresset nederst i hagen. Jeg trodde først det var fugleunger for de var veldig små. Sammenlign bladene på gresset og den hvite lille soppen så får du en følelse med størrelsen.
Kl. 4 i natt måtte jeg på min vanlige "tissetur", og noe av gleden ved slike turer er å se ut vinduet for å se etter dyr. Da ser jeg haremor nederst i hagen ivrig opptatt med å skremme bort kråka som tydeligvis har oppdaget hareungene. Hun får oppmerksomheten rettet mot seg og springer bort fra der barna ligger og "trykker". Plutselig kommer kråka tilbake og stuper rett ned i gresset hvor de tre harebarna ligger og kommer opp med ett av dem i nebbet. Hun stopper i nærmeste tre for å få bedre tak mens harebarnet desperat spreller for å komme fri, men kråka skifter tak og flyr avgårde. Jeg går til sengs og håper at de andre små harepusene berger livet.
Hurra! Idag fant jeg denne i hagen, absolutt levende....se flere bilder her!
Her er en oppdatering:
Inatt, 9 juli, så vi haremor, se bildet, harefar og ett av harebarna:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar